Sunday 22 September 2013

APAM GULA HANGUS

Salam semua..Minggu nie Liza nak kongsikan resepi kuih apam yang 1st time buat terus menjadikkk..Hehehe.. Kalau tidak..asyik bantat je jadiknya.. Apam nie memang lembut dan gebuss.. Tapi kena make sure yang kita tak terover kukus.. Nanti kuih tu jadik "kering" pulak.. Takut tercekik pulak masa makan nanti.. Hehehe...Resepi kali nie Liza ambil dari blog Cik Mat Gebu..

APAM GULA HANGUS
BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan gula pasir (Liza kurangkan 2 camca besar)
3/4 cawan air
2 camca besar golden syrup
2 biji telur gred A
1/2 cawan minyak masak (Liza guna minyak jagung)
2 camca besar marjerin (planta, boleh juga guna mentega)
2 camca besar susu pekat manis
1 camca teh soda bicarbonate*
1 1/2 cawan tepung gandum (Liza tambah lagi 1/2 camca besar)*(*gaul rata dan ayak)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masak gula pasir hingga menjadir karamel, kacau sentiasa dan guna api kecil. Bila gula bertukar perang, berhati2 tuang air, masukkan golden syrup dan kacau rata. Biar mendidih dan matikan api. Sejukkan.
  2. Panaskan kukusan, balut tutup kukus dengan kitchen towel bersih. Kacau telur, minyak, marjerin dan susu pekat manis hingga sebati dan berkrim. Masukkan no. 1, kacau rata. Tambah tepung sedikit demi sedikit hingga habis, kacau hingga sebati dan licin.
  3. Lenser acuan apam dengan sedikit minyak. Tuang bancuhan apam 3/4 penuh, buah hingga habis dan kukus 15 minit atau hingga masak. Sejukkan sekejap dan boleh keluarkan dari acuan. Biar sejuk sepenuhnya dan boleh hidangkan..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...