Friday 26 April 2013

RESEPI KEK BUTTER MRS NG SK.. YANG PUNYA

Hi semua, selamat berjumpa lagi. Kali nie Liza ingin berkongsi resepi kek butter yang sangat simple dan mudah untuk dibuat. Resepi nie Liza ambik masa tengah  blog walking kat blog Wendy - "Table for 2". Keknya sangat lembut dan moist walaupun tak dimakan utk beberapa hari. Hehehe..Kat rumah Liza nie..butter-butter cake macam nie tak berapa nak laku sangat. Yang nak makan pun Mak dia yang sorang nie..since Mak dia memang peminat tegar butter cake..

Kepada peminat-peminat butter cake kat luar sana, jangan lupa cuba resepi kek nie. Gerenti sodap...


KEK BUTTER MRS NG SK

Bahan-bahannya:
230gm mentega (disejukkan, jgn sampai cecah suhu bilik)
200gm telur (4 biji telur Gred B)
50gm + 150gm gula
200gm tepung naik sendiri (diayak)
60ml susu
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-caranya:-
1. Panaskan oven pada suhu 180C. Sediakan loyang yang telah digriskan dengan butter dan berukuran 8 inci.
2. Asingkan putih telur dengan kuning telur. Kemudian pukul putih telur sehingga sedikit kembang dan masukkan gula (50gm) sedikit demi sedikit sampai kembang dan kaku.
3. Pukul mentega dan gula yang selebihnya sehingga kembang dan pucat. Kemudian masukkan kuning telur satu persatu sehingga abis.
4. Masukkan separuh tepung naik sendiri dan putarkan perlahan-lahan sehingga sebati. Kemudian masukkan susu dalam dua kali dan kemudian masukkan tepung naik sendiri yang separuh lagi.
5. Masukkan separuh adunan putih telur ke dalam adunan tepung tadi dan putarkan perlahan-lahan sehingga sebati. Kemudian masukkan lagi adunan putih telur yang separuh lagi dan kaup balikkan sehingga sebati.
6. Masukkan adunan ke dalam loyang dan bolehlah dibakar selama 45 minit atau sehingga masak.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...